Den materiella världen tar över

 
Alla har vi önskningar, och speciellt till julen så är det många med stora förväntningar som vill ha sina önskningar uppfyllda på julafton. I tidiga tonåren så har de flesta ungefär samma önskningar, det kan antingen vara senaste iPhonen, MK väskan eller de där dyra snygga bootsen.
Det är här som "problemet" uppstår, vi lever tyvärr i en värld där alla har olika förutsättningar, samtidigt så är julafton en dag som man inte vill göra någon besviken, men besvikelsen uppstår så lätt ändå på grund av allas olika förutsättningar. Detta beror på att man måste jämföra med någon annan, ärligt talat så tycker jag det är sjukt med tanke på hur mycket pengar som krävs att man lägger ner på denna dagen, att någon som får hur dyra julklappar som helst ändå kan bli avundsjuk på någon som då kanske har fått mer. 
Jag kan erkänna har jag som yngre kunde bli avundsjuk när jag såg något någon annan hade fått i julklapp, men en sak står jag dock fast vid, det är att jag alltid har varit tacksam, jag fick från tidig ålder lära mig att alla inte har samma möjlighet att köpa allt vad man ville ha, att varken skryt eller avundsjuka lönade sig. Att alltid engagera sig i att jämföra sina presenter med någon annan är verkligen något som dämpar ens tacksamhet över det man får w§1. Dina föräldrar vill ditt bästa, de älskar dig och lägger ner pengar på dig samtidigt som de vill att du ska vara lycklig, oavsett hur stor mängd du får i matriell form så borde att visa uppskattning vara något du ser som en självklarhet. Om föräldrar våndas över allt de inte kan ge dig, så är det absolut det minsta man kan göra. Det är synd att julen i dagens samhälle ska kretsa så mycket om pengar, nu när jag är 17 år så är julklapparna inte riktigt lika viktigt som de var när jag var 7, jag tycker inte att man måste vara så materialistisk på julafton utan njuta av stämningen och gemenskapen .. 
Min fråga är, varför tror ni att folk jämför sig med andra? Just gällande julklappar och vad man har fåt?
Vardag | |
Upp